Ikrar Keyakinan Diri

Hari ni saya nak bersidang tentang tajuk di atas.

Dikutip dari pembacaan saya sedikit di sana sedikit di situ, di bawah ini saya rumuskan sifat asasi manusia tentang Keyakinan Diri.

Untuk dapat keyakinan, kena percaya kepada diri sendiri, faham memahami sesama manusia, tidak merasa rendah diri, berjiwa kreatif dan bersemangat tinggi. Kita perlu menginsafi siapa diri kita dan sentiasa mahu berubah ke arah POSITIF.

Kita mesti yakin bahawa, jika kita kurang cekap dan jika kita sanggup berusaha mencari kecekapan, kita pasti boleh menjadi cekap.

Kita mesti tahu apa yang negatif dan apa yang positif dalam diri kita. Kemudian kita berusaha untuk berubah, dengan berbekalkan satu keyakinan.

Berusahalah memperbaiki diri. Ia memerlukan masa sepanjang hayat. Bermulaha dari SEKARANG juga.

Apabila kita sudah berusaha untuk berubah, maka berikrarlah dengan penuh yakin akan Ikrar Keyakinan Diri seperti diperturunkan di bawah:

1. Aku yakin Tuhan akan membantu dalam usahaku andainya aku memberikan tumpuan sepenuhnya.

2. Aku yakin pada ibadah dan tidak akan tidur sebelum beribadah untuk mendapat taufik dan hidayah hingga ke akhirnya, dan aku akan bersabar dengan manusia lain dan sentiasa bertolak ansur dengan mereka.

3. Aku yakin kejayaanku nanti adalah anugerah atas kewibawaan usahaku dan tidak hanya bergantung kepada takdir, jauh sekali tipu muslihat atau hasad dengki.

4. Aku tidak bermusuhan dan tidak akan berdendam dengan mereka yang tidak sependapat denganku kerana aku yakin satu hari nanti kebenaran akan terserlah jua.

5. Aku akan memaafkan mereka yang menyinggung perasaanku kerana aku sedar bahawa aku juga, dari masa ke semasa, tanpa niat, mungkin akan menyinggung perasaan mereka juga dan aku memerlukan kemaafan dari mereka.

0 Comments:

Post a Comment





Copyright 2009 | Sidang CheNasser adalah hasil penulisan dari SheNasser dan diuruskan oleh Fitrinas.