Hari ini semasa menyemak helaian-helaian buku yang baru dibeli, saya terpandang ungkapan seperti di atas. Dua tiga kali juga saya terpaksa ulang baca, tu pun tak tentu lagi apa yang saya faham tu, adalah yang dimaksudkan.

Justeru, hari ini saya nak ajak kita bersidang tentang tajuk di atas.

Pada pemahaman saya, membetulkan yang biasa tu, maksudnya sudah jadi biasa dalam percakapan atau penulisan, kita membuat salah dari segi gramatis. Tetapi kerana ia sudah biasa, maka seolah-olah sudah diterima pakai sebagai yang betul.

Contoh: Goreng pisang. Kenapa hanya kepada pisang sahaja kita namakan ia Goreng Pisang? Kebiasaan? Kenapa kita tak kata Goreng ayam? Kalau kita anggap goreng pisang itu betul, lalu, adakah Sepak bola juga betul? Tetapi, bolehkah kita pergi ke restoran dan pesan Goreng nasi? Hakikatnya kita tidak pernah makan Goreng nasi, tetapi kita makan Nasi goreng. Kita cuma biasa makan goreng pisang, bukan goreng ayam atau goreng nasi.

Di sinilah mungkin yang perlu dibetulkan. Marilah mulai hari ini kita makan Pisang goreng yang rangup yang dijual oleh Pak Hasan di Taman Cempaka.

Apabila kita sudah membetulkan yang biasa, adakah kita mampu untuk membiasakan yang betul itu pula? Yang betul ialah pisang goreng. Tetapi bila hendak beli, kita akan sebut pisang goreng atau goreng pisang?

Saya serahkan kepada tuan-tuan dan puan-puan untuk terus bersidang.

0 Comments:

Post a Comment





Copyright 2009 | Sidang CheNasser adalah hasil penulisan dari SheNasser dan diuruskan oleh Fitrinas.